سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 15 دی 1399 در ساعت 11 : 1 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

همیشه رانندگی در هوای خوب و ایده آل نیست، شاید در موقعی از رانندگی، هوا بارانی و مه آلوده شود که رفتار و نوع رانندگی شما هم باید متناسب با هوای محیط تغییر پیدا کند. البته به جز بحث مهارت در رانندگی باید از تجهیزات و لوازم که متناسب با هر شرایط جوی است، استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا مهارت رانندگی شما را در هوای بارانی، مه آلود و جاده لغزنده را بالا ببریم و همین طور به تجهیزات ضروری که تسلط شما را روی خودرو بیشتر می کند هم اشاره ای داشته باشیم.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

طرز صحیح رانندگی در هوای بارانی

تصور کنید در یک جاده مشغول به رانندگی هستید و باران شروع به باریدن می کند، اولین اقدام تنظیم سرعت خودرو است، اگر از کروز کنترل استفاده می کنید سریعاً آن را قطع کنید، فاصله خودرو خود را با خودرو مقابل بیشتر کنید، با سرعت مطمئن حرکت کنید، برف پاک کن ها را مطابق با شدت باران تنظیم کنید، رفتار رانندگی خود را با شرایط جوی تغییر دهید و هوشیارتر باشید.

1. با چراغ روشن حرکت کنید!

یک استراتژی مهم برای هوای بارانی استفاده صحیح از چراغ های جلو خودرو است. استفاده از دی لایت در چراغ های جلو باعث می شود رانندگان دیگر و عابرین پیاده، خودرو شما را در آن شرایط بهتر ببینند که این امر به مقدار قابل توجهی امکان تصادف را کاهش می دهد.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

2. کنترل خودرو در دقایق اولیه شروع بارندگی

در لحظات اولیه بارندگی جاده بسیار لغزنده است، برخی رانندگان خطرات جاده را درک نمی کنند، ممکن است روغن یا بنزین ریخته شده در سطح جاده با باران مخلوط شده و یک سطح بسیار لغزنده را ایجاد کند. بهتر است در 30 دقیقه تا یک ساعت ابتدای بارندگی از شتاب گیری بی مورد اجتناب کرده و کمتر از ترمز استفاده کنید تا باران، سطح جاده را از روغن پاک کرده و شرایط جاده برای رانندگی بهتر شود، بخاطر داشته باشید زمان ترمز گرفتن در جاده های خیس بیشتر از جاده‌های خشک است و از گرفتن ترمزهای ناگهانی که موجب سُر خوردن خودرو می شود، جداً خودداری نماید.

3. دید راننده نسبت به جاده و محیط اطراف

در زمان بارش باران دما هوا پایین می آید و دما بالای داخل خودرو موجب بخار کردن شیشه‌ها و کمتر شدن دید راننده می شود، برای رفع این مشکل استفاده از بخاری ماشین بهترین گزینه است. بدین صورت که ابتدا خروجی باد گرم سیستم تهویه هوا خودرو را روی شیشه ها تنظیم کرده و بهترین سرعت فن را متناسب با میزان شدت بخار روی شیشه انتخاب کنید. همچنین برای برطرف کردن بخار شیشه عقب خودرو، از گرمکن شیشه عقب استفاده کنید. در نظر داشته باشید درصورتیکه دما هوا بیرون خیلی سرد نباشد، می توانید با باز کردن شیشه خودرو نیز دما داخل ماشین را با بیرون یکسان کنید و برای جلوگیری از ورود باران به داخل خودرو می توان از باران گیر شیشه خودرو هم استفاده نمود.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

4. نقش لاستیک ها در هوای بارانی

یکی دیگر از خطرات رانندگی در باران، آبگیری سطح جاده است، زمانی که لاستیک خودرو وارد معبرهای پر از آب می شود، آج لاستیک و جاده ارتباط مستقیمی با هم بر قرار نخواهند کرد و همین امر باعث خواهد شد که لاستیک سطح زمین را به خوبی لمس نکند و هیچ کششی نخواهد داشت. در این شرایط بهتر است پای خود را از روی پدال گاز برداشته تا لاستیک از سطح آبگیری عبور کند و تا چند لحظه از بالا بردن سرعت خودرو اجتناب کنید تا آب بین آج های لاستیک تخلیه شده و دوباره لاستیک بتواند سطح جاده را لمس کند. البته ناگفته نماند تنظیم باد لاستیک ها را فراموش نکنید و باید بدانید که فشار و یا باد تایرها در شرایط دمایی مختلف، متفاوت است که با تغییر فصل باید تغییر کند.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

طرز صحیح رانندگی در هوای مه آلود

بهتر است از رانندگی در هوای مه آلود پرهیز کنید. در هوای مه آلود دید راننده نسبت به سطح جاده و علائم راهنمایی و رانندگی کمتر شده و رانندگی در این شرایط خطرات بسیاری را در بردارد اما اگر مجبور به رانندگی در مه بودید نکات زیر را رعایت کرده تا خطراتی شما را تهدید نکند.

1. چراغ های مه شکن را روشن کنید!

در ابتدا که وارد جاده مه آلود شدید چراغ های راهنما و چراغ های سپر ماشین یا به اصلاح چراغ های مه شکن را روشن کنید و از نور بالا استفاده نکنید، چراغ های مه شکن به دلیل نزدیک بودن به سطح زمین باعث روشن شدن و مشخص شدن خطوط جاده خواهند شد، همین طور فراموش نکنید که چراغ های مه شکن عقب خودرو را نیز روشن کرده تا رانندگان پشت سر را هم از وجود خود مطلع کنید.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

2. از خودروهای دیگر فاصله بگیرید و نسبت به اطراف هوشیار باشید.

سرعت خودرو را کاهش داده و فاصله خود را با خودرو مقابل افزایش دهید، تا در مواقع خطر بتوانید خودرو خود را به راحتی کنترل کنید.
در هوای مه آلودی که دید راننده بسیار کم می شود، بایستی از قدرت شنوایی خود استفاده کنید. دستگاه پخش خودرو را خاموش کرده و برای مدتی از گوشی فاصله بگیرید. شیشه خودرو را کمی باز کنید تا صدای لاستیک خودروهای مقابل را بشنوید و برای تصمیم گیری بهتر، هوشیار باشید.

3. در شرایط جوی نامناسب از ترمز زدن ناگهانی خودداری کنید.

در این شرایط آب و هوایی با سرعت مطمئن حرکت کنید تا مجبور نباشید برای توقف خودرو، ترمز ناگهانی بزنید. اما اگر مجبور به این کار شدید، قبل از ترمزهای ناگهانی، بهتر است چند بار پدال ترمز را فشار داده و به حالت اخطار به راننده پشت سر اطلاع دهید و سپس ترمز کامل بگیرید. به صورت کلی در موقع بارش، به جای ترمز زدن سعی کنید با برداشتن پا از روی پدال گاز خودروی خود را کنترل کنید.

4. از سمت راست جاده حرکت کنید تا در صورت خطر بتوانید سریعاً از جاده خارج شوید.

آماده بودن خودرو برای رانندگی در هوای بارانی و مه آلود

فصل بارندگی در کشور ما معمولا از ماه مهر شروع و تا اواخر اردیبهشت ماه، ادامه دارد. یک راننده هوشیار، باید در این فصل همیشه خودرو خود را آماده رانندگی در هوای بارانی کند. همیشه برای رانندگی در جاده‌های کوهستانی که احتمال بروز باران و مه در آنها وجود دارد باید از قبل پیش بینی های لازم را انجام داد و تجهیزات خودروی خود را بررسی کرد. با هم بخشی از لوازم ضروری خودرو برای رانندگی در جاده های بارانی و مه آلود را بررسی می کنیم.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

1. چک کردن لاستیک های خودرو

عموماً جاده های کشور از آسفالت مرغوبی برخوردار نیست و رانندگی در این جاده ها مستلزم احتیاط فراوانی است، اغلب ما تجربه رانندگی در جاده های خراب را داشته ایم، حرکت دراین جاده ها فرسایش لاستیک را افزایش می دهد و موجب ساییدگی و از بین رفتن آج لاستیک و همین طور خساراتی به رینگ و کمک فنرهای خودرو خواهد زد. قبل از هر چیزی بهتر است برای جلوگیری از لغزش در جاده های بارانی و برفی، شیارها و آج لاستیک های خود را چک کنید چرا که اگر آج لاستیک کم و نامناسب باشد باعث کاهش چسبندگی لاستیک به سطح زمین شده و در نتیجه امکان سُر خوردن خودرو را بسیار افرایش می دهد.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

2. بررسی وضعیت روغن ترمز و لنت‌ها

یکی از علل اصلی حوادث رانندگی در هوای بارانی معایب فنی خودرو است، بهتر است قبل از هر سفر نگاهی به وضعیت روغن ترمز خودرو خود بیاندازید تا از یک تصادف وحشتناک نجات پیدا کنید، اگر مدت هاست که روغن ترمز خودرو خود را تعویض نکرده اید حتما اقدام به تعویض آن کنید و یک بطری روغن ترمز اضافه هم در خودرو داشته باشید تا در صورت کم شدن، مخزن آن را پر کنید.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

بررسی لنت ترمز و همین طور روغن ترمز قبل از رانندگی نیز بسیار مهم است، شما در شرایط مه آلود ناخودآگاه با کوچکترین احساس خطری ترمز می کنید، برای این ترمزها مکرر در این شرایط جوی باید از قبل برنامه ریزی کرده و از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل نمایید.

3. چک کردن سیستم برف پاک کن خودرو

در فصل بارندگی مهم ترین بخش خودرو که باید همیشه سالم و دقیق عمل کند برف پاک کن‌ها هستند. توصیه می شود حتماً قبل از شروع فصل بارندگی، از سلامت موتورهای برف پاک کن و تیغه ها اطمینان حاصل کنید. ممکن است برف پاک کن ها در تابستان بر اثر شدت تابش نور مستقیم خورشید، خاصیت خود را دست داده باشند. بهتر است در فصل تابستان از محافظ برف پاک کن استفاده کنید تا در فصل سرما برای استفاده از آنها دچار مشکل نشوید.

اگر برف پاک کن ها مشکل داشته باشند در اثر ساییدگی بروی شیشه خودرو خط و خش ایجاد خواهند کرد و وظیفه پاک کردن آب از شیشه را به درستی ایفا نخواهند کرد. بنابراین به صورت منظم تیغه های برف پاک کن خودرو خود را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

بیشتر بدانید : تفاوت بین تیغه برف پاک کن ژله ای و تیغه برف پاک کن معمولی

4. به جای آب، از مایع تمیز کننده شیشه استفاده کنید!

بعد از بارش باران سطح جاده ها پوشیده از آبی کثیف خواهد شد، با حرکت خودروها در جاده این آب های کثیف بر روی شیشه جلوی خودروهای در حال حرکت پاشیده می شوند، برای تمیز کردن شیشه خودرو از این آلودگی بهتر است همیشه مایع تمیز کننده شیشه، داخل مخزن آب پاش خودرو آماده باشد، این مایع‌ها به دلیل قدرت تمیز کنندگی بالا و خاصیت ضد رسوبی که دارند در مواقع کثیفی شیشه برای بیشتر کردن قدرت دید راننده بسیار مفید و حیاتی خواهد بود و باعث جلوگیری از ایجاد رسوب داخل شلنگ های آب پاش برف پاک کن می شود.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

5. از سالم بودن روشنایی چراغ های جلو و عقب اطمینان حاصل کنید.

برخی از جاده های کشور در شب مشکل روشنایی دارند و در هوای بارانی روشنایی چراغ های جلو و عقب خودروی شما بسیار اهمیت دارند، بهتر است همیشه آنها را تمیز نگه دارید و قبل از رانندگی، از سلامت نور آنها اطمینان حاصل نمایید، بخصوص چراغ های عقب خودرو که روشنایی آنها در هر زمانی، راننده پشت سر را از ترمز کردن و توقف خودروی شما آگاه می سازد.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی ، مه آلود و جاده لغزنده

افزایش قدرت دید در جاده های مه آلود مهمترین بخش رانندگی است، روشن کردن نور بالا به شدت دید شما را نسبت به جاده کاهش می دهد، بهتر است قبل از رانندگی چراغ های مه شکن خودروی خود را چک کنید و از سلامت آنها مطمئن شوید.

ارسال نظر

آشتیانی :
2 0
مطلب بسیار جامع و مفیدی بود. به نکات ضروری و پر اهمیتی اشاره کردید. ممنونم از شما
نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
9 / 10
از 11 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()